Anal Bölge Hastalıkları

1-Anal Fissür

Anal bölge (makat) çevresindeki yırtıklar/çatlaklardır. Genellikle kabızlık (konstipasyon) gibi düzensiz dışkılama alışkanlıklarına bağlı olarak geAnal bölgede dışkılama sırasında yırtılır tarzda şiddetli ağrı ile karakterlidir. Bu ağrı, dışkılama sonrası da bazen saatlerce devam edebilir. Ağrı dışında, kaşıntı ve akıntıya bağlı iç çamaşırı kirlenmesi olabilir.
Tedavisinde akut alevli dönemlerde anestetik kremler, sıcak oturma banyoları kullanılır, diet önerilerinde bulunulur. Kabızlığın giderilmesi ve düzenli bir barsak alışkanlığı sağlanmasıyla hastalık kısa sürede iyileşir. Hastalığın kronikleşmesi durumunda ise yukarıda tanımlanan konservatif yöntemler genelde yetersiz kalacaktır. Kronik anal fissürün klasik tedavisi cerrahidir.

2-Peri Anal Apse ve Fistüller

Anal bölgede ağrılı ve ateşin eşlik ettiği kitle formasyonu ile karakterli iltihabi bir durumdur. Anal kanal, rektum ve perirektal alanda abse oluşumu sıktır. Perirektal akıntısı olan hastalarda ağrı ve palpe edilebilen inflamatuar kitle, yüksek ateş ile birlikte sıklıkla görülür. Sık görülen perianal ve iskiorektal abselerde tanı kolaydır, ancak diğer abselerde ağrıya eşlik eden palpe edilebilir kitle olmadığından tanı zorlaşır. Bu hastalarda rektal muayene çok ağrılı olmakla birlikte ele gelen kitle tanıda yardımcı olur. Abse bazen de kendiliğinden rektumdan drene olabilir.

Perianal ve perirektal abselerin primer tedavisi insizyon ve drenajdır. Antibiotikler tedavide yardımcıdır, ancak primer tedavi olarak kullanılmamalıdır. Abse drenajları çoğu kez lokal anestezi ile ayaktan yapılabilir. İyi bir drenajdan sonra birçok abse fistül gelişmeden iyileşir ancak % 50 hastada fistül gelişmesi beklenirBasit fistüllerde her iki ağız bulunduktan sonra yapılacak en iyi tedavi yöntemi fistülün üstünün tamamen açılması (fistülotomi) fistül traktının küretajıdır. Daha sonra bu alan sekonder iyileşmeye bırakılır ve dikilmez.

3-Pruritus Ani

Pruritus ani de denilen anal (makat bölgesi) kaşınma sık rastlanan bir sorundur. İnatçı anal kaşıntı, çocuklarda ve yaşlılarda daha sık görülen bir durumdur. Çocuklarda bu durum, sık rastlanan bir parazit olan kılkurdunun (E.vermikularis) varlığına bağlı olabilir. Erişkin yaşta ise çok farklı nedenlere bağlı olarak gelişebilmektedir. Anal kaşıntı sendromunun tedavisi zordur.

Anal kaşıntı (Pruritus ani); sedef hastalığı gibi bir deri hastalığınından, deri kanserine, mantar infeksiyonuna ve o bölgenin diğer hastalıkları olan hemoroid, anal fissür, anal fistül gibi geniş bir hastalık yelpazesinin sonucu olabilir. Bu hastalıklar anal kaşınmanın nadir nedenleridir. Çoğu kez kaşınmanın kesin nedeni bulunamaz ve nedeni bilinmeyen (idiopatik) olarak tanımlanır. Aşırı bakım, İlaç reaksiyonları, Stres, Anal kasların gevşemesi, Kötü Bakım en önemli sebepler arasında gösterilir.

Tedavide;

• — Kaşımayı kesin ... Sürekli kaşınma tahrişe yol açar. Ne kadar çok kaşırsanız o kadar çok kaşınırsınız.

Bölgeyi temiz tutun ... Gece, gündüz ve her dışkılamadan sonra ılık su ile temizlenin.

—Kulaktan dolma bilgilerle krem, fitil… vs ilaçlar kullanmayın. Bu yanlış yaklaşım tedavinizi daha da güçleştirecektir.

4-Cinsel Yolla Bulaşan Anal Hastalıklar

a-)Mycosis (Mantar)